Veelgestelde vragen

Een gebitsbehandeling voor paarden is noodzakelijk, omdat de tanden en kiezen een andere slijting hebben. Dit komt doordat paarden alleen nog kortvezelig en makkelijk te vermalen voer krijgen, dan grove grassen, stengels en bomen die ze in het wild eten.

De monden van paarden zijn gemaakt om langvezelig voer te kauwen, zoals wilde grassen die grove, lange vezels hebben. Deze grassen vergen een intensieve inspanning van het maalproces. De zijwaartse kauwbeweging is hierbij noodzakelijk om deze soorten grassen te malen. De hoeveelheid tijd van dit kauwproces zorgt ervoor dat de tanden en kiezen in de natuur op gelijkmatige wijze afslijten. Sinds paarden nu alleen nog maar verfijnde diëten van granen en kortvezelig ruwvoer krijgen en op het weiland grassen die makkelijk te vermalen zijn, is een gebitsbehandeling noodzakelijk.

Tegenwoordig worden de meeste weilanden door mensen ingezaaid, dit zorgt voor een goed onderhouden grasveld. De weilanden bevatten voor paarden alleen grassen die te makkelijk te vermalen zijn, waardoor het gebit in mindere mate en ongelijkmatig afslijt. Doordat er minder inspanning nodig is om het ruwvoer te vermalen is de kauwinspanning van paarden drastisch verminderd, wat ook betekent dat de kaakbewegingen van het paard korter en ondieper zijn. Hierdoor kom je vaker een veel te steile hoek tegen in de kiezenrijen, waardoor er messcherpe punten ontstaan.

Kortom paarden hebben regelmatig een tandheelkundige behandeling nodig om te voorkomen dat er veel scherpe oppervlaktes en afwijkingen in het gebit ontstaan en schade aan wangen, lippen, tong en tanden te voorkomen.

Met handmatige vijlen is het lastig om bepaalde bochten te maken en kun je niet bij elke kies komen. Het is ook lastig bepaalde afwijkingen te corrigeren. De koppen van elektrisch vijlen zijn andere vormen, waardoor je voor de volle 100% een goede gebitsbehandeling kan uitvoeren. Elektrisch vijlen is tevens stuk nauwkeuriger en werkt sneller. Met handmatig vijlen kunnen nooit de haken achterin de mond weggehaald worden.

1. Een plek om het halster aan op te hangen. Dit is meestal de bovenste balk boven de staldeur.
  2. Bij regen is het noodzakelijk om een droge werkomgeving te hebben.
  3. Schoon water

Zoals bij mensen is het noodzakelijke om je paard iedere 12 maanden te laten behandelen. Soms is er vaker een behandeling nodig, dit ligt aan de afwijkingen die gevonden worden. Problemen in het gebit van het paard is vaak moeilijk te zien aan de buitenkant en de paarden laten dit ook niet snel blijken. Na de eerste behandeling adviseren we de volgende gebitsbehandeling na 6, 9 of 12 maanden. Dit is afhankelijk van de conditie van het gebit en leeftijd.

Vaak laat een paard niet eens zien dat er een probleem is met het gebit. Paarden kunnen goed de pijn verbloemen. Mocht het paard tekenen van pijn in het gebit vertonen, dan is een behandeling noodzakelijk. Hieronder zijn een aantal symptomen gerangschikt.

• Je paard eet opeens anders
  • Paard gaat opeens het voer in de waterbak soppen
  • Paard houdt met eten het hoofd schuin
  • Je paard maakt proppen die zichtbaar zijn
  • Je paard gaat opeens in conditie achteruit
  • Overmatig speekselvorming
  • Wondjes op de lippen, wangen of in de mond
  • Bloed uit de mond, voornamelijk na het rijden
  • Bit vasthouden
  • Je paard valt snel af
  • Je paard kauwt op deuren of omheiningen
  • Je paard heeft een eenzijdige neusuitvloeiing
  • Tandenknarsen
  • Je paard eet opeens traag
  • Je paard heeft opeens een zwelling op de kaak
  • Zwaar in de mond
  • Je paard wilt het bit niet aannemen
  • Teugelkreupelheid
  • Je paard heeft opeens een fistel op het hoofd
  • Er is onverteerd voedsel in de mest zichtbaar
  • Diarree bij paarden kan duiden op een beperkte kauwcyclus bij het paard
  • Je paard heeft vaak last van koliek
  • Je paard heeft last van aanleuningsproblemen tijdens het rijden
  • Je paard knoeit veel voer
  • Ophoping van voer in de wang
  • Kribbebuiten of tanden ergens tegenaan schuren
  • Doffe vacht, vermagering
  • Je paard loopt makkelijker linksom dan rechtsom of andersom
  • Vieze geur uit de mond van het paard

Een gebitsbehandeling kan 30 tot 60 minuten duren. De complete procedure neemt gemiddeld 45 minuten in beslag. De eerste keer dat we uw paard behandelen kan het iets langer duren. Dit is afhankelijk van de toestand waarin het gebit verkeerd. Na afloop zult u een volledige samenvatting krijgen van de behandeling via de mail.

Bij het onderzoek van het hoofd en de mond wordt gekeken naar de tandsymmetrie, evenwicht, tandaandoeningen en abnormale slijtage.

Er wordt gekeken naar losse tanden, melkdoppen, melktanden, wolfstanden, tandsteen, diastasen, parodontitis, EOTRH en identificatie van eventuele andere problemen die zichtbaar zijn in de mond.

Bitseats staat voor het proces van de eerste kiezen rond maken. Hierdoor wordt het contact van het bit met de tanden geminimaliseerd. Paarden die op het bit kauwen of waarbij het bit de tanden raken, zullen voordeel hebben bij het hebben van bitseats. Bitseats geeft de ruiter een betere controle, door het contact met de tanden te minimaliseren. Hierdoor is het paard minder snel afgeleid bij het gebruik van het bit.

Bitseats reduceren tevens de schade die het bit kan veroorzaken aan de tong of wang. Bitseats helpen de druk op de tong door het bit te verminderen. Het bit blijft als het ware in de bitseats rusten in plaats van dat het op de tong valt.

De procedure voor het maken van bitseats is absoluut niet pijnlijk voor het paard. Het is te vergelijken met het knippen van je nagels. De juiste, nieuwste en modernste materialen en instrumenten zijn tot onze beschikking om de bitseats voor u te maken.

Een veulen wordt geboren met eerste drie kiezen. De eerste snijtand volgt in de eerste levensweek. De middelste tussen de 4 en 6 weken en de derde tussen de 6 en 9 maanden.

Paarden kunnen gaatjes krijgen in de tanden en kiezen. De gaatjes zijn vaak te herkennen aan donkere plekken en gaatjes in de tanden en kiezen. Dit komt bij paarden relatief weinig voor in vergelijking met de mens.

Er bestaan (dure) behandelmethodes om deze gaatjes te behandelen, dit kan alleen in een vroeg stadium. Als het een gaatje is wat te laat wordt geconstateerd is de enige optie de extractie van de desbetreffende tand of kies indien het paard hier last van heeft.

Gaatjes (cariës) worden veroorzaakt door fermentatie van suikers in de voeding door bacteriën in de mondholte. Vaak tref je deze bij paarden aan op het kauwvlak van de vierde en vijfde bovenkies.

• Zwelling van het tandvlees
  • Pijn aan de kies
  • Gewichtsverlies
  • Proppen maken
  • Paard kan uit de mond stinken
  • Knoeien met voer
  • Het niet aannemen van het bit
  • Trager eten
  • Het paard eet niet al zijn eten op
  • Je paard heeft een doffe vacht
  • Je paard eet aan één kant

Let op dat paarden bijna geen pijn laten zien, in de meeste gevallen zal je niks merken van een ontstoken kies bij je paard.

Doppen zijn overgebleven melkkiezen of tanden die vast zijn blijven zitten. Deze dienen verwijderd te worden indien dit pijn veroorzaakt bij het paard.

Ja een overbeet is bij paarden erfelijk. Paarden kunnen overbeten van zowel de vader als de moeder erven. Vaak hangt dit samen met het ras.