Wanneer moet mijn paard naar de tandarts?

Tandverzorging bij je paard is misschien niet het eerste waar u aan denkt bij een gezondheidscontrole van uw paard, maar een gezonde en functionele mond is essentieel voor het comfort en welzijn van uw dier. Een jaarlijkse gebitsbehandeling zou deel moeten uitmaken bij de verzorging van uw paard.

Wat houdt het vijlen van de tanden bij paarden in?

De tanden van een paard vijlen is een voorzichtig proces waarbij de scherpe randen, haken en oneffenheden in het gebit worden gecorrigeerd. Door een behandeling kan uw paard efficiënter, zonder pijn en gemakkelijker eten. Ik maak voor de behandeling gebruik van machinale vijlen, deze variëren in vorm, hoek en buiging. Hierdoor kan ik iedere afwijking aan het gebit van uw paard corrigeren en of behandelen.

Wat is een speculum?

Om het werk makkelijker te maken wordt er gebruik gemaakt van een mondbek voor het paard, het speculum. Deze wordt gebruikt om de mond van het paard comfortabel open te houden en zo kan het risico op bijten worden beperkt.

Hoelang duurt een behandeling?

Een behandeling duurt gebruikelijk rond de 20 tot 30 minuten. De behandeling van een paard duurt net zo lang als dat van een shetlander. De duur van een behandeling is per dier verschillend, dit hangt volledig af van de afwijkingen en de behandeling die noodzakelijk is. Ieder gebit van een paard, pony of ezel is verschillend.

Doet het vijlen van de tanden en kiezen pijn?

Als het goed wordt gedaan, dan zou een behandeling geen pijn of ongemak voor het dier horen te veroorzaken. Tenzij er tandheelkundige problemen zijn, zoals eotrh, mondletsel of andere pijnlijke aandoeningen.

Waarom is het vijlen van de tanden en kiezen noodzakelijk?

Een gebitsbehandeling voor paarden is noodzakelijk, omdat de tanden en kiezen een andere slijting hebben. Dit komt doordat paarden alleen nog kortvezelig en makkelijk te vermalen voer krijgen, dan grove grassen, stengels en bomen die ze in het wild eten.

De monden van paarden zijn gemaakt om langvezelig voer te kauwen, zoals wilde grassen die grove, lange vezels hebben. Deze grassen vergen een intensieve inspanning van het maalproces. De zijwaartse kauwbeweging is hierbij noodzakelijk om deze soorten grassen te malen. De hoeveelheid tijd van dit kauwproces zorgt ervoor dat de tanden en kiezen in de natuur op gelijkmatige wijze afslijten. Sinds paarden nu alleen nog maar verfijnde diëten van granen en kortvezelig ruwvoer krijgen en op het weiland grassen die makkelijk te vermalen zijn, is een gebitsbehandeling noodzakelijk.

Tegenwoordig worden de meeste weilanden door mensen ingezaaid, dit zorgt voor een goed onderhouden grasveld. De weilanden bevatten voor paarden alleen grassen die te makkelijk te vermalen zijn, waardoor het gebit in mindere mate en ongelijkmatig afslijt. Doordat er minder inspanning nodig is om het ruwvoer te vermalen is de kauwinspanning van paarden drastisch verminderd, wat ook betekent dat de kaakbewegingen van het paard korter en ondieper zijn. Hierdoor kom je vaker een veel te steile hoek tegen in de kiezenrijen, waardoor er messcherpe punten ontstaan.

Kortom paarden hebben regelmatig een tandheelkundige behandeling nodig om te voorkomen dat er veel scherpe oppervlaktes en afwijkingen in het gebit ontstaan en schade aan wangen, lippen, tong en tanden te voorkomen.

Wanneer moet je de tanden van je paard laten vijlen?

In principe dient het gebit van uw paard jaarlijks bijgehouden te worden voor het beste resultaat. Als het gebit van uw paard in erg slechte staat is, zal het dier tekenen vertonen dat vijlen nodig is. Zodra je paard tekenen van pijn aan het gebit laat zien, heeft uw paard vaak al jarenlang hinder van het gebit.

Veel voorkomende symptomen zijn:

• Voedsel laten vallen
  • Moeite met kauwen of voedsel naar één kant van de mond te verplaatsen
  • Bloederig speeksel of overmatig mondschuim
  • Eetlustverlies of gewichtsverlies
  • Gezwollen gezichtstissues, vooral in de wangen
  • Slechte adem

Zelfs als uw paard geen tekenen vertoont is het belangrijk om ten minste eenmaal per jaar een tandheelkundig onderzoek te ondergaan om te controleren op eventuele zich ontwikkelende problemen.

Verschillende factoren kunnen van invloed zijn op hoe vaak de tanden van een paard moeten worden gevijld, waaronder:

• Algemene hoofd- en kaakverhoudingen
  • Leeftijd
  • Eetpatroon
  • Verloren tanden of andere gebitsproblemen die van invloed kunnen zijn op hoe de resterende tanden slijten

Over het algemeen moeten jongere paarden jonger dan vier jaar hun tanden elke zes maanden laten vijlen, omdat hun tanden sneller doorkomen en wisselen. Van vijf jaar en ouder hoeven de meeste paarden hun tanden maar één keer per jaar te laten vijlen, en sommige dieren hebben zelfs niet zo vaak een behandeling nodig.  Het is echter belangrijk om het gebit van uw paard niet onnodig vaak te laten te laten vijlen. Te veel vijlen kan de tanden sneller doen verslijten of losse of gebroken tanden veroorzaken. Tandvlees en ander mondweefsels kunnen ook gewond raken als het vijlen niet correct wordt uitgevoerd. Een gerenommeerde, ervaren paardentandarts zal de mond van uw paard grondig onderzoeken voordat hij gaat vijlen en zal de juiste zorg besteden om het gebit van het dier in uitstekende conditie te houden.